Železniško omrežje je treba posodobiti. Z željo zmanjšati zaostanek glede na tuje železnice se Direkcija Republike Slovenije za infrastrukturo (DRSI) trudi z dvema cikloma vlaganj v skupni vrednosti nad 2,8 milijarde evrov. Pregled je omejen le na največje projekte, sicer potekajo oziroma so načrtovani tudi drugi, manjši. Prvi cikel v ocenjeni vrednosti slabe 1,3 milijarde evrov izboljšuje zmogljivost in pogoje za tovorni promet, drugi, 1,5-milijardni cikel vlaganj pa bo s krajšimi potovalnimi časi pospešil potek potniškega prometa. Kljub razmeram in zviševanju cen gradbenega materiala, kar vpliva tudi na te projekte, pri DRSI zagotavljajo, da ne bo treba spreminjati terminskih planov za projekte, ki so v teku.
Če pa bodo pri projektih, ki jih za prihodnje leto šele načrtujejo, dražje ponudbe presegle okvire omejenih proračunskih sredstev, se lahko zgodi, da se bodo dela zamaknila. Rebalans proračuna za leto 2022 je Vlada RS sprejela oktobra, proračun za leti 2023 in 2024 pa je še v obravnavi.
V nadaljevanju prikazujemo pregled največjih vlaganj za izboljšanje tovornega prometa, ki že intenzivno potekajo, ter največja predvidna vlaganja v drugi, potniški cikel, ki jih nameravajo začeti v letu 2023.
Prvi cikel vlaganj - povečanje zmogljivosti tovornega prometa
Investicije v železniško infrastrukturo, ki potekajo zadnjih nekaj let, so namenjene predvsem zmanjšanju zaostanka pri doseganju parametrov, ki jih že imajo tuje železnice. Cilj je odpraviti ozka grla in predvideti ukrepe za povečanje zmogljivosti trenutnega in pričakovanega obsega prometa tovornih vlakov.
Nadgradnja železniške proge Ljubljana–Divača
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 672,60 milijona evrov
Sofinanciranje EU: 57,24 milijona evrov, načrt za okrevanje in odpornost (NOO)
Začetek izvedbe: avgust 2021
Konec izvedbe: 2027
Faza projekta: Projekt poteka po sklopih, trenutno sta v izvedbi odseka Ljubljana–Brezovica in Preserje–Borovnica.
Opis projekta: Projekt obsega nadgradnjo odseka Ljubljana–Brezovica in delno nadgradnjo odseka Preserje–Borovnica, gradnjo železniških postaj Borovnica, Brezovica, Preserje ter Vnanje Gorice in gradnjo podvoza Vnanje Gorice. Predvideni so tudi gradnja elektronapajalnih postaj (ENP) Borovnica in Postojna, mesto sekcioniranja (MS) Verd ter podhoda za kolesarje in pešce v Postojni pod železniško progo.
Podpisane pogodbe za izvedbo del:
- Nadgradnja glavne železniške proge številka 50 Ljubljana–Sežana–državna meja na odseku Ljubljana–Brezovica, izvajalci: Kolektor Koling, SŽ-ŽGP, GH Holding, Pomgrad in CGP, skupna pogodbena vrednost je 67,61 milijona evrov.
- Nadgradnja dela odseka Preserje–Borovnica, dela odseka Preserje–Borovnica in železniške postaje Borovnica, izvajalec: konzorcij podjetij Kolektor Koling, SŽ ŽGP, GH Holding in CGP. Skupna pogodbena vrednost je 105,56 milijona evrov.
Nadgradnja železniške proge Maribor–Šentilj–državna meja
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 286,65 milijona evrov
Sofinanciranje EU: 101 milijon evrov, Kohezijski sklad
Začetek izvedbe: 27. junij 2018
Konec izvedbe: 31. december 2023
Faza projekta: Projekt poteka v fazah, trenutno je v izvedbi odsek od Počehove do Pesnice s predorom in viaduktom.
Opis projekta:
-
nadgradnja tira na odsekih Maribor–Počehova, Pesnica–Šentilj–državna meja,
-
nadgradnja železniških postaj Tezno, Maribor, Pesnica, Šentilj,
-
nadgradnja vozne mreže in signalnovarnostnih naprav,
-
ureditev križanj cest z železnico,
-
ureditev protihrupne zaščite,
-
gradnja nove trase za prihodnjo dvotirnost na odseku Počehova–Pesnica (gradnja novega predora Pekel in gradnja novega viadukta Pesnica).
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Gradnja odseka od Počehove do Pesnice z gradnjo novega predora Pekel in viadukta Pesnica, izvajalci: Pomgrad, Kolektor Koling, SŽ-ŽGP, GH Holding, Gorenjska gradbena družba, pogodbena vrednost del znaša 100,96 milijona evrov.
Uvedba daljinskega vodenja prometa
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 180,47 milijona evrov
Sofinanciranje EU: 34,06 milijona evrov, instrument za povezovanje Evrope (IPE)
Začetek izvedbe: 26. april 2019
Konec izvedbe: 2027
Faza projekta: Projekt poteka v fazah, trenutno je v izvedbi ureditev izvennivojskih dostopov na perone na železniških postajah Zagorje in Šentjur. V teku sta javni naročili za izvedbo podhodov na železniških postajah Rače in Laze, predviden začetek del je v letu 2023. V letu 2023 bo izvedeno tudi novo postajališče Zbelovo, gre za vzdrževalna dela v javno korist, kjer gradbeno dovoljenje ni potrebno.
Opis projekta: Dela obsegajo vzpostavitev daljinskega vodenja prometa na odsekih prog Zidani Most–Ljubljana in Zidani Most–Šentilj ter priključitev vseh drugih daljinsko vodenih prog v center vodenja prometa Slovenija. Pred tem morajo biti urejeni tudi izvennivojski dostopi na perone na Trbovlje, Zagorje, Hrastnik, Litija, Kresnice, Laze, Šentjur, Ponikva in Rače ter gradnja novega postajališča Zbelovo.
Podpisane pogodbe za izvedbo del:
- Za ureditev železniške postaje Zagorje je izvajalec konzorcij podjetij SŽ-ŽGP, CGP in GH Holding, ocenjena pogodbena vrednost del je 21,70 milijona evrov.
- Ureditev železniške postaje Šentjur z gradnjo izvennivojskega dostopa pa izvaja konzorcij podjetij SŽ-ŽGP in GH Holding, ocenjena vrednost del znaša 8,18 milijona evrov.
Izvedba vozlišča z ureditvijo železniške postaje Pragersko
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 88,91 milijona evrov
Sofinanciranje EU: 40 milijonov evrov, Evropska unija, Evropski sklad za regionalni razvoj (ESRR)
Začetek izvedbe: 28. maj 2021
Konec izvedbe: 28. junij 2023
Faza projekta:
Opis projekta:
- nadgradnja in posodobitev železniške postaje Pragersko,
- nadgradnja tirov in tirnih naprav, signalnovarnostnih in telekomunikacijskih naprav (SVTK) ter vozne mreže,
- gradnja dveh peronov,
- gradnja podhoda s stopniščem in dvigalom,
- gradnja novega cestnega podvoza skozi Pragersko,
- rekonstrukcija postajnega poslopja,
- ureditev dveh parkirišč v sklopu železniške postaje,
- izvedba 2,12 kilometra protihrupnih ograj.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Izvajalca sta RIKO in RZD International LLC Moskva, pogodbena vrednost gradbenih del je 63,2 milijona evrov.
Vgradnja sistemov za detekcijo nepravilnosti na tirnih vozilih na javni železniški infrastrukturi
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 25 milijonov evrov
Sofinanciranje EU: ni sofinanciranja
Začetek izvedbe: november 2022
Konec izvedbe:
Faza projekta:
Opis projekta: Glavni namen vgradnje sistemov za detekcijo nepravilnosti na tirnih vozilih na dodatnih kontrolnih točkah na javni železniški infrastrukturi je zagotovitev normalne obratovalne sposobnosti javne železniške infrastrukture in povečanje prometne varnosti na njej. Z vgradnjo sistemov za detekcijo nepravilnosti na tirnih vozilih na 21 lokacijah na javni železniški infrastrukturi se bo zmanjšala verjetnost nastanka poškodb na tirnih vozilih in javni železniški infrastrukturi ter nastanka izrednih dogodkov, povečale pa se bodo varnost ter razpoložljivost in zanesljivost železniškega prometa.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Pogodba za izvedbo del je v podpisovanju z izbranima izvajalcema ISKRATEL, ISKRA, SŽ- ŽGP, Voestalpine Signaling Siershahn GmbH in Pantolnspect A/S.
Vgradnja sistema ETCS na delu X. koridorja Dobova–Zidani most in Pragersko–Šentilj
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 21,22 milijona evrov
Sofinanciranje EU: 6,37 milijona evrov, IPE
Začetek izvedbe: 20. september 2017
Konec izvedbe: 31. december 2022
Faza projekta: V teku je izvedba na odseku Maribor-Šentilj.
Opis projekta: Cilj projekta je vgraditi sistem ETCS nivoja 1 na delu X. koridorja, ki bo omogočil interoperabilni potek železniškega prometa na odsekih železniških prog d. m.–Dobova–Zidani Most, Pragersko–Maribor in Maribor–Šentilj–državna meja.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Vgradnjo sistema ETCS na delu X. koridorja (Dobova–Zidani Most in Pragersko–Šentilj) izvajata GH Holding in Thales iz Avstrije, pogodbena vrednost del znaša 19,46 milijona evrov.
Nadgradnja železniške postaje Domžale
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 18,84 milijona evrov
Sofinanciranje EU: 13,68 milijona evrov, NOO
Začetek izvedbe: 29. julij 2022
Konec izvedbe: 29. julij 2023
Faza projekta:
Opis projekta:
• nadgradnja tirov in tirnih naprav,
• gradnja dveh novih bočnih peronov,
• izvedba podhoda z dvigali, s katerim bosta povezani tudi Kolodvorska cesta in Roška ulica,
• ureditev postajnega poslopja (čakalnice in sanitarije),
• ureditev parkirišča in kolesarnic,
• namestitev novih signalnovarnostnih naprav,
• nadgradnja telekomunikacijskih in elektroinštalacijskih naprav.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Izvajalec je konzorcij podjetij SŽ-ŽGP, GH Holding in Garnol, vrednost pogodbenih del je 13,90 milijona evrov.
Sklop del na območju železniške postaje Šmartno ob Paki
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 2,48 milijona evrov
Sofinanciranje EU: ni sofinanciranja
Začetek izvedbe: 27. september 2022
Konec izvedbe: 26. marec 2023
Faza projekta:
Opis projekta: Gradnja izvennivojskega dostopa s pristopnimi potmi, ureditev peronske infrastrukture, gradnja podhoda in dostopnih poti ter razsvetljava, ureditev P+R na železniški postaji Šmartno ob Paki.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Izvajalec je SŽ-ŽGP Ljubljana, pogodbena vrednost pa 2,78 milijona evrov.
Vrednost del DRSI znaša 2,43 milijona evrov in 343.925,85 evra za Občino Šmartno ob Paki.
Izvedba nadvoza Rodik s povezovalnimi cestami
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 1,18 milijona evrov
Sofinanciranje EU: ni sofinanciranja
Začetek izvedbe: 8. julij 2021
Konec izvedbe: 23. december 2022
Faza projekta:
Opis projekta: Gradnja novega nadvoza in rušitev zdajšnjega nadvoza ter rekonstrukcija cest v območju navezave na nadvoz vključno z ureditvijo vse komunalne infrastrukture na tem območju.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Izvajalec del je RAFAEL, pogodbena vrednost gradbenih del je 888.801,16 evra z DDV. Od tega DRSI prispeva 632.618,77 evra z DDV, občina Hrpelje Kozina pa 256.182,39 evra z DDV.
V letu 2023 se začenja posodobitev potniškega prometa
Glede na manj stabilne razmere in posledična neskladja med omejenimi proračunskimi sredstvi in vse dražjimi ponudbami na DRSI dopuščajo možnost, da se začetek izvajanja katerega izmed spodaj opisanih projektov zamakne. Ker je večina projektov še v začetnih fazah, še ni mogoče ocenjevati njihovega trajanja.
Nadgradnja železniškega območja ljubljanskih postaj (ŽOLP)
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 800 milijonov evrov
Sofinanciranje EU: 101,46 milijona evrov, 8,46 milijona evrov IPE (za projektiranje), 93 milijonov evrov NOO (za izvedbo prve faze)
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: Vloga za pridobitev GD je bila oddana 13. aprila 2022, v teku so javno naročilo za izdelavo projektne dokumentacije ter pripravljalna dela. Ta obsegajo nadgradnjo postavljalne mize v centralni postavljalnici v Ljubljani, ki krmili signalizacijo in predvsem premika kretnice, da določi pot vlakom.
Opis projekta: Projekt ŽOLP poteka v dveh fazah. Prva faza je nadgradnja železniške postaje Ljubljana z gradnjo železniških nadvozov čez Dunajsko in Šmartinsko cesto, vsa tirna infrastruktura med obema nadvozoma ter gradnja nadvoza čez Potrčevo cesto. Druga faza obsega nadgradnjo železniških postaj Ljubljana Šiška, Ljubljana Moste, Polje in Zalog, odsekov med postajami ter gradnjo dveh novih železniških nadvozov čez Dunajsko in Šmartinsko cesto.
Podpisane pogodbe za izvedbo del: Objava javnega naročila za izvedbo gradbenih del je predvidena v letu 2023. Pogodbena vrednost nadgradnje postavljalne mize v centralni postavljalnici v Ljubljani znaša 2.795.303,52 evra, izvajalec pa je Iskra.
Nadgradnja železniške proge številka 10 državna meja–Dobova–Zidani most
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 431,92 milijona evrov.
Sofinanciranje EU: 7 milijonov evrov, IPE
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: V teku je javno naročilo za projektiranje nadgradnje proge državna meja–Dobova–Zidani Most (brez ŽP Krško in Sevnica).
Opis projekta: Predvidena je nadgradnja 49,7 kilometra dolgega odseka, vključno s postajami Dobova, Brežice, Krško, Brestanica, Blanca, Sevnica, Breg in postajališči Libna, Loka in Radeče.
Nadgradnja železniške postaje Jesenice
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 111 milijonov evrov
Sofinanciranje EU: 56,55 milijona evrov, IPE
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: V teku je izdelava izvedbenega načrta (IZN). Objava javnega naročila je predvidena v letu 2023.
Opis projekta: Previdena sta gradnja nove peronske infrastrukture in podaljšanje podhoda, s katerim se poleg dostopa do peronske infrastrukture povežeta tudi središče mesta Jesenice in Podmežakla ter se tako omogoči varen prehod pešcev med severno in južno stranjo Jesenic. Novi podhod bo z dvigali in klančinami prilagojen gibalno oviranim osebam in kolesarjem. Nadgrajeni bodo tudi železniški tiri ter prilagojene signalnovarnostne, telekomunikacijske in elektroenergetske naprave ter razsvetljava. Predvidena je tudi obnova avle in ureditev zunanjega ovoja postajnega poslopja železniške postaje Jesenice.
Nadgradnja železniških prog in postaj na območju ljubljanske urbane regije (LUR)
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 61 milijonov evrov
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: V teku je ja izdelava izvedbenega načrta za novo postajališče Ljubljana Rudnik in postajo Škofljico. V teku je izdelava razpisne dokumentacije za izdelavo IZN za železniško postajo Ivančna Gorica. V pripravi je javno naročilo za izdelavo izvedbenega načrta za nadgradnjo železniške postaje Ljubljana Črnuče. Objava je predvidena še v tem letu.
Opis projekta: Dela bodo izvedena kot vzdrževalna dela v javno korist, za katera ni potrebno gradbeno dovoljenje.
- Pri nadgradnji železniške proge državna meja–Metlika–Ljubljana je na odseku Ljubljana–Ivančna Gorica predvidena gradnja novega železniškega postajališča Ljubljana Rudnik, nadgradnja postaj Škofljica, Grosuplje, Višnja Gora in Ivančna Gorica, nadgradnja signalnovarnostnih naprav ter uvedba daljinskega vodenja prometa.
- Pri nadgradnji železniške proge državna meja–Metlika–Ljubljana na odseku Ivančna Gorica–Novo mesto Birčna vas je predvidena nadgradnja postaj Radohova vas, Gaber, Velika Loka, Trebnje, Mirna Peč, Novo mesto, Novo mesto Potniški center in Birčna vas, nadgradnjo signalnovarnostnih naprav ter uvedbo daljinskega vodenja prometa.
- Nadgradnja železniške proge št. 21 Ljubljana Šiška–Kamnik Graben predvideva nadgradnjo železniških postajališč Ljubljana Šiška in Ljubljana Brinje, postaj Ljubljana Črnuče in Kamnik, nadgradnjo signalnovarnostnih naprav ter uvedbo daljinskega vodenja prometa.
Nadgradnja železniške postaje Prvačina
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 42,40 milijona evrov
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: V izdelavi so projektna dokumentacija, idejne zasnove (IZP) in izvedbeni načrti (IZN), delo poteka hkrati s projektiranjem železniške postaje Nova Gorica
Opis projekta: Zaradi ukinjanja tirnih kapacitet na železniški postaji Nova Gorica se bo tovorni del preselil na železniško postajo Prvačina, kjer se bo izvedla ureditev površine za naklad in razklad tovora, vključno z nakladalno rampo. Predvidena je obnova tirov in kretnic na železniški postaji Prvačina z upoštevanjem nove tirne sheme. Nadgrajene bodo tudi signalnovarnostne naprave, zagotovljena bo medpostajna odvisnost vlakov. Zgrajeni bodo izvennivojski dostopi na perone, ki bodo z dvigali prilagojeni za slabovidne in gibalno ovirane osebe, ter prehod pod celotno železniško postajo. V sklopu nadgradnje bosta ukinjena dva nivojska prehoda in zgrajen nov podvoz.
Nadgradnja železniške postaje Nova Gorica
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 33,91 milijona evrov, od tega financira DRSI 29,27 milijona evrov, občina Nova Gorica pa 4,64 milijona evrov.
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: V teku je izdelava idejne zasnove (IZP) in izvedbenih načrtov (IZN). Rok za izdelavo je do aprila 2023, sledi objava javnega razpisa za izvedbo del.
Opis projekta: Predvideni sta ureditev in obnova tirov ter kretnic na postaji z upoštevanjem nove tirne sheme (zmanjšanje števila tovornih tirov). Prav tako so predvidene nadgradnja signalnovarnostnih naprav, zagotovitev medpostajne odvisnosti vlakov ter gradnja izvennivojskih dostopov na perone z dvigali. Predvidena je gradnja prehoda pod celotno železniško postajo, ki bo povezal Trg Evrope z Novo Gorico. Zgrajeni bodo tudi dostopne poti, nakladalni plato in nakladalna rampa za avtovlak, ki vozi na relaciji Nova Gorica–Bohinjska Bistrica.
Izvedba podvoza in novega železniškega postajališča Ledina na železniški progi Zidani most–Šentilj–državna meja
Ocenjena vrednost investicije z DDV: 25 milijonov evrov, od tega DRSI financira 60 odstotkov, mestna občina Maribor pa 40 odstotkov.
Začetek izvedbe: 2023
Faza projekta: V teku je projektiranje. Vloga za gradbeno dovoljenje bo predvidoma oddana do konca leta 2022.
Opis projekta: Gradnja novega, 520 metrov dolgega cestnega odseka s podvozom, ki bo omogočal normalen potek prometa za vsa motorna vozila, kolesarje in pešce. V sklopu projekta se bo izvedlo tudi novo železniško postajališče Ledina.